Oul sau gaina?

De cateva luni renovez. Dupa multa agitatie sunt pe ultima suta de metri si ma gandesc la multe detalii, chestii minore care vor face diferenta. De pilda, cu ce umplu biblioteca. Iertata-mi fie ignoranta dar numai pot pune in biblioteca tomuri vechi si prafuite chiar daca sunt editii cartonate frumos. Pentru asta am inceput sa fac o selectie dura printre cartile existente. Am ales 20. Mai departe m-am gandit foarte bine si am ajuns la concluzia ca putine dar bune este sloganul meu in materie de beletristica contemporana.

Dupa cum tot repet de cateva luni incontinuu, visez la o viata peste ocean. Pana atunci insa m-am gandit ca nu mi-ar strica, desi limba engleza nu mai are multe secrete pentru mine, un ghid de conversatie roman englez. Care este logica? Pai clar nu mi-as lua o carte de genul asta, doar asa, sa fie acolo. Ma gandeam ca o viata noua, cere obiceiuri noi si un inceput cu dreptul. Recunosc ca nu prea folosesc topica corecta si timpurile verbale ca la carte, asa ca ghidul m-ar ajuta sa ma pun la punct putin. Asta ar fi prima achizitie. Mai departe …

In iarna am vazut Marele Gatsby. M-am hotarat greu daca sa ma uit la el sau nu. Incercasem sa vad Lupul de pe Wall Street, cu acelasi Leonardo di Caprio. Nu m-a captat foarte tare, asa ca renuntasem la ideea de a ma uita si la celalalt. O prietena insa, il tot lauda. Ca sa ma convinga mi-a luat cartea – Marele Gatsby a lui Scott Fitzgerald. Daca este sa fac o comparatie azi, dupa ce am citit cartea si apoi am vazut filmul, cred ca a fost buna ordinea. Povestea este … magica. Devotamentul, iubirea si staruinta cu care personajul principal isi asalteaza femeia draga sunt coplesitoare. Trairile interioare ale personajelor, jocurile din inalta societate, descrierile petrecerilor colosale date de Gatsby pentru iubita lui, toate relatate cu lux de amanunt, fac din acest roman un mozaic al lumii anilor ’20, unul ascuns privirilor neinitiate. Am descoperit o lume care, desi perfecta in aparenta, este plina de compromisuri, ura, viclenie, lipsita de scrupule; o lume  in care se petrec lucruri care pot schimba intr-o secunda o viata perfecta intr-o drama devastatoare. Prestatia actoriceasca a lui di Caprio a fost pe masura. Filmul a fost ok. Fireste ca nu a reusit sa transmita tot atat de multa emotie precum cartea, dar … fiecare are farmecul ei.

tinerete-fara-batranete-si-viata-fara-de-moarte_

Tot anul acesta, pentru ca am implinit 9 ani de la terminarea liceului, o fosta colega mi-a oferit o carte draga mie cu o poveste care alaturi de melodia celor de la Voltaj – Etajul 3, ma duc mereu cu gandul la vremuri fara griji si vise care se pot implini atunci cand stim sa luptam pentru ele. Important este sa nu privim in urma si sa nu scapam din maini fericirea pentru o fericire care ni se pare mai mare, mai noua, care credem ca ni se cuvine mai mult. Tinerete fara batranete si viata fara de moarte – un simplu nume al unei povesti acum multi ani, un indemn la trairea clipei  – acum. Cu siguranta multe dintre povestile copilariei ar avea alt inteles daca le-am reciti acum. Povestile nu sunt doar pentru copii. Sunt pentru oamenii mari care stiu ca lui Fat Frumos i-a parut putin rau ca s-a intors sa-i vada pe ai lui si s-a transformat in oale si ulcele platind crunt pentru o clipa de neatentie.

 

Lasă un răspuns

