Obsesiile romanilor

Doua cuvinte: bani si mancare. Cu mancarea este simplu. De sarbatori daca i se ia unuia interviu il prinde reporterul impingand de zor la un carucior cu rotile lasate, plin cu ce i-a permis umilul buget. El va declara la fiecare isprava de gen ca a luat ce se cuvenea unei asemenea sarbatori, sa aiba si aia micii o bucurie – de parca aia micii ar manca 5 kg de carnati si ar da pe gat 3 baxuri de bere. Peste vreo 2 saptamani daca urmaresti acelasi disperat ai ocazia sa-l vezi cum se plange ca a crescut pretul kilogramului de urzici cu 10 bani.

Cu banii …  discutia este lunga. Romanii sunt obsedati ca tot ce se face in tara asta se face din banii lor.

Am inteles, toata lumea plateste niste contributii nesimtite la CAS, pentru somaj, pentru pensie si cate or mai fi. Dar de aici pana la a ne scoate ochii unul altuia ca „Eu te platesc pe tine” „Ba nu, eu pe tine„, e cale lunga. In primul rand fiecare este platit pentru munca lui si nimic mai mult. Exista si exceptii, dar nu intru in detalii, nu o sa fiu Gica contra azi.

Tu, client al farmaciei, nu-mi faci mie o favoare cumparand pastilele, le iei pentru ca iti trebuie. Nu o lua personal daca incerc sa-ti dau tie in locul unui medicament ieftin unul usor mai scump. Daca vrei il iei, daca nu, nu. Nu te obliga nimeni. Nu mie imi revin banii din CAS-ul platit de tine. Nu iti sunt datoare cu nimic.

Tu, client al bancii, nu-mi scoate ochii ca sunt platita din banii tai. Depun o munca, ofer niste servicii, am niste target-uri de atins, este strict meritul meu ca reusesc sa le indeplinesc si doar paguba mea in caz contrar. Nu imi iau banii din banii tai ci pentru munca mea. De multe ori unii, desi nu au nici un cost pe cont si nici nu tin bani pe conturi, ajung sa se planga ca sunt furati sau pacaliti de banci. De regula genul celor care citesc stirile financiare pe site-ul cancan.ro. Stiu ei ca tre’ sa castige banca de undeva.

Nu te plange ca nu se face cineva pres de cum apari in zare pentru ca fiecare institutie de gen are un anumit numar de angajati care de multe ori sunt repartizati pe categorii: persoane fizice, persoane juridice, casier. Nu-i cere celui care se ocupa de persoane fizice sa-ti elibereze o scrisoare de bonitate pentru ca nu este ok. Sau daca tot iti place sa risti fa-o si cand te duci la spital pentru o operatie de hernie de disc. Cere-i femeii de servici sa te ajute, daca e libera. Daca nu ti se pare ok asta, pentru numele lui Dumnezeu, ai naibii rabdare!

Tu contribuabil, nu ma exaspera ca vrei sa-ti platesti taxele repede ca ti se arde mancarea pe foc sau ca iti expira tichetul de parcare. Nu sunt robot. Si nu! Pentru a mia oara, nu sunt platita din banii tai! Asa ca nu te plange ca nu mai ai din ce sa platesti impozitul pentru a treia casa sau masina  sau ca ai dat toate economiile pe nunta celui de-al patrulea copil pentru ca nu ma intereseaza!

Cu totii lucram cu oamenii intr-un fel sau altul. Sa incercam sa nu ne mai dam atotcunoscatori cand solicitam niste servicii. Sa evitam chestiile de genul: ce visez noaptea eu vreau ziua sau „mi se pare normal sa…”. Toata lumea are reguli de respectat, asta este – altfel s-ar produce haos, nu fiti caposi sa incercati sa le schimbati voi sau le puneti floricele ca asa v-ar conveni azi.

Daca se organizeaza un eveniment cultural, un concert, daca pleaca Mazare in Madagascar sau in Brazilia, daca se inaugureaza un bust, o casa memoriala sau un wc public, este imposibil sa nu gasesti in randul audientei unul din banii caruia s-au facut toate. E  genul care, daca-l intrebi ce parere are despre incalzirea globala incepe sa-ti zica: „O ducem rau domnisoara. Din cauza saraciei se intampla toate nenorocirile”.

Era o vorba din vremuri vechi: O cioara daca ar avea mintea ta ar cadea de pe gard. Ma intreb, oare mai pot bietii oameni?

Lasă un răspuns

